In een ander topic kwam al voorbij dat we een bezoekje hadden gebracht aan Tatzmania Löffingen. Op speciaal verzoek van @Jules hier een trip report van ons bezoek 😉. @Cerveza gaf in dat topic aan dat ze niet zo veel tijd hadden voor dit parkje. Ik voegde mij pas de dag van dit bezoek bij de reis en heb de Alpine Coaster in Todtnau overgeslagen, waardoor ik wel voldoende tijd heb gehad om een volledige ronde door dit park te lopen. Samen met @Cerveza, @Micha, @no-fear1991, @luckyrik28, @ArcovandenBroek, @Andre en @wouterh bezocht ik dus dit parkje tijdens een meerdaagse trip door Zuid-Duitsland. Voor deze trip had ik nog nooit van dit parkje gehoord, dus misschien wel meer mensen hier op het forum niet. Ook een goede reden om een kort trip report over dit parkje te schrijven.
Tatzmania is een dierenpark met enkele attracties, prachtig gelegen in een bosrijke omgeving. Het park is vrij recent, in 2018, heropend en bijna volledig vernieuwd. Als je nu op de Google satelliet foto’s kijkt, zie je dat een groot deel van het park nog in aanbouw is. Ik kon helaas geen plattegrond vinden op internet van het eerdere Schwarzwald park, dus kan niet vertellen wat er precies nieuw is en wat niet, maar bijna het complete park ziet er nieuw (of in ieder geval vernieuwd) uit.
De eerste verblijven die je op de route tegen komt, zijn de verblijven van de leeuwen en tijgers. Hier valt gelijk op dat dit er nog allemaal erg nieuw uit ziet. De roofdierverblijven zijn namelijk ook nieuw vanaf de heropening. Via een houten brug over het water loop je langs het tijgerverblijf. De tijgers hebben een mooi ruim verblijf met een waterval. Zelfs de bomen in het verblijf zijn nieuw en dus nog erg klein, waardoor het erg aangeplant aanvoelt, maar dit is natuurlijk een kwestie van tijd voordat het natuurlijker uit gaat ziet. Naast het tijgerverblijf bevindt zich het leeuwenverblijf. Dit verblijf is eens zo groot en ook nieuw aangeplant. Tussen de verblijven in zitten de binnenverblijven, waar je ook in kunt kijken en waarvoor zelfs een soort tribune is gebouwd. Het was tijdens ons bezoek bijna 30 graden, waardoor de dieren ergens in de schaduw lagen te slapen. Ik heb één tijger gezien in het binnenverblijf, maar de leeuwen heb ik niet gespot. Op de binnenverblijven is een terras gemaakt, waar je kunt picknicken of over de buitenverblijven uit kunt kijken. Het jammere hieraan vind ik dat je vanaf hier de gebouwen en hekken van de binnenverblijven goed kunt zien. Zelf ben ik meer fan van het volledig (weg-)thematiseren van zulke gebouwen, maar ze hebben in ieder geval al een zeer goede start gemaakt hier met de voorkant van het gebouw.
Het volgende verblijf is van de wolven. Wederom een mooi ruim verblijf, maar door de hitte geen wolven gezien (later op de dag heb ik er vanuit de droptoren overigens één zien lopen).
Na het restaurantje in het midden van het park, komen we bij de enorme uitgestrekte verblijven van verschillende dieren. Over dit park kan in ieder geval niemand klagen dat de dieren te weinig ruimte hebben! Alle dieren hebben stuk voor stuk enorme stukken land tot hun beschikking. In het midden van het park zitten de verblijven van de zebra’s, Watusirunderen en de Kudu’s eigenlijk allemaal tegen elkaar aan. De verblijven zijn alleen door hekken van elkaar gescheiden. Deze hekken zijn helaas erg zichtbaar, omdat de verblijven grote uitgestrekte grasvlaktes zijn. Voor mij was dit eigenlijk het enige kleine minpuntje. Enkele verblijven verder, zagen we dat het ook anders kon. Het verblijf van de Berberapen heeft bijvoorbeeld een grote heuvel in het midden, waardoor je de hekken aan de achterkant van het verblijf helemaal niet ziet. Het verblijf van de bisons, waar tijdens ons bezoek kamelen liepen, had dan weer een natuurlijke afzetting van boomstammen aan de voorkant. Dit geeft ook een vrijer gevoel dan normaal hekwerk.
Bij de Berberapen zat één aap buiten de omheining en deze liep zelfs over de rand van het verblijf, waar normaal de bezoekers tegen aanstaan om de apen te bekijken. Deze aap was in ieder geval niet bang voor mensen, het was juist eerder andersom. Toevallig kwam ik net op internet foto’s tegen waarbij er ook een aap buiten de omheining op de rand zat, blijkbaar gebeurt dit dus vaker.
Aan de rechterkant (op de plattegrond gezien) van het park, lopen de verblijven over in bosgebied. Hier loop je door een mooi stuk natuur en als je geluk hebt, kun je de Watusirunderen of damherten spotten. Helaas waren tijdens ons bezoek twee grote routes door de bossen afgesloten. Geen idee of dit in verband met de Corona situatie was, maar hierdoor konden we niet alle soorten herten bekijken. Ik heb enkele dieren wel kunnen spotten in de verte, dus de verblijven stonden niet leeg.
De hoofdreden van ons bezoek waren natuurlijk de twee credits die in dit parkje te vinden zijn. De eerste is een SBF Visa Spinning Coaster. Een korte baan met drie lussen, welke 5, of als je geluk hebt, zelfs 8 rondjes maakt! Stiekem zit er best nog een pittige spin in de karretjes af en toe, maar na 8 rondjes was het wel genoeg.
Tegenover de achtbaan staat de freefall / panorama toren. Inderdaad, deze leuke attractie heeft twee programma’s. Het was niet zo druk, dus ik heb het panorama programma niet gezien, maar het freefall programma was erg leuk! De toren is niet enorm hoog, maar hoog genoeg om de mooie omgeving te kunnen bekijken. De drops in de rit komen ook af en toe vrij onverwacht, waardoor de rit verrassend leuk is.
Naast deze twee attracties, staan hier nog een zweefmolen en een kleine boat ride voor kinderen. De ingangen van deze attracties zijn te bereiken door een houten huisje wat een voormalig station van waarschijnlijk een oldtimerbaan of iets in die richting lijkt te zijn. De route van de attractie is nu omgetoverd tot het wandelpad. Voor mensen die hier vroeger geweest zijn, lijkt me dit wel een leuke easter egg. Naast dit attractiegedeelte werd volop gebouwd aan een nieuw attractiegedeelte. Aan de attracties die er al stonden te zien, wordt dit een echt kindergedeelte.
Iets verderop in het park, eigenlijk tussen de dierenverblijven, staan twee extremere attracties. De eerste die we doen is de zogenaamde Eagle Fly. Vlak na de opening is deze attractie bijna gelijk weer gesloten omdat de positie van de karretjes op de armen een niet zo geliefd teken uit de tweede wereldoorlog bleek te vormen. Na het halveren van het aantal karretjes en het verven van de resterende bakjes, draait de attractie nu zonder problemen zijn rondjes. Eagle Fly is een attractie waarbij je met een joystick zelf kunt bepalen hoe vaak je over de kop gaat. Met medewerking van mijn reisgenoot naast mij, was ons programma de hele rit de joystick één kant op houden. Ik weet niet of het door te weinig eten kwam, of door het rondjes draaien, maar na één ritje had ik best wel hoofdpijn. Best een pittige attractie vergeleken met de rest in het park.
De tweede en laatste credit van het park is Gold Rusher, een Gerstlauer Bobsled. Deze compacte baan is mooi natuurlijk aangekleed door middel van houten hekken en een volledig houten station. De rit is leuk en soepel, en voor alle leeftijden geschikt. Een prima toevoeging aan dit parkje. Vergeten een mooie foto te maken van deze achtbaan, maar zodat jullie weten waar ik het over heb, hieronder een geleende foto van rcdb.
https://rcdb.com/aafxhpe
Helaas staan er verder geen noemenswaardige attracties meer. In het verleden hebben hier onder andere nog een rodelbaan, een logflume en een andere boat ride gestaan. Jammer dat deze allemaal het veld moesten ruimen. Van deze laatste attractie zijn er (althans ik neem aan dat deze hiervan waren) nog twee bootjes te zien in één van de dierenverblijven (zie onderstaande foto).
Tatzmania heeft me zeker wel verrast. De dierenverblijven zijn erg groot, goed verzorgd en de nieuwste verblijven hebben zelfs al wat thematisatie. Hier en daar vind ik persoonlijk wat te veel hekken in het zicht, maar dit is zeker niet overal het geval. De bosrijke omgeving zorgt er ook voor dat je een mooie ronde kunt wandelen door het park. Daarnaast staat er dus zelfs een prima achtbaan. Wij hebben in 2.5 uur rustig een rondje gelopen en de achtbaan ook meerdere keren kunnen doen. Als alle wandelpaden open waren en het iets drukker was geweest, had het bezoek best 4 uur kunnen duren. Kom je met kinderen, dan kun je je hier zeker een halve tot een hele dag vermaken, vooral als het nieuw attractiegebied open is.