Zoals jullie vast wel weten door dit topic zijn @Zingo, @luc136 en ik een tijdje geleden een nieuwe website begonnen over dark rides en immersive attracties. Leuk natuurlijk, maar helaas is voor ons deze coronatijd niet de makkelijkste tijd om te beginnen. Veel nieuwe attracties waar we graag verslag van zouden doen zijn naar 2021 geschoven en andere attracties gaan zonder persevenement opeens open. Lastig tijd dus om nieuwsreports te schrijven. Toch blijven we zo nu en dan alle websites van parken met nieuwe attracties controleren en zo zag ik twee weken geleden dat de nieuwe dark ride van Wild- und Freizeitpark Klotten op vrijdag 10 juli open zou gaan. Meteen werd er een plan gemaakt om hier naar toe te gaan. We mailden het park met de vraag of er een openingsceremonie of iets dergelijks zou zijn en of we daar bij konden zijn. We kregen geen reactie terug en niets leek erop dat dat er zou zijn. Dus dan maar gewoon gaan.
Goed, op vrijdagochtend reed ik in alle vroegte weg om @luc136 op te halen (@Zingo kon helaas niet mee). Omdat er geen evenement was, besloten we om iets later dan de parkopening te gaan. Klotten heeft voor mij nu de verste rij afstand die ik ooit op een dag heen en weer gedaan heb: 4 tot 4,5 uur per enkele reis. Niet aan te raden, maar met twee chauffeurs ging het wel. Zo tegen kwart voor 11 kwamen we aan bij het park.
En wat een uitzicht zeg!
Bij de ingang werden we meteen geconfronteerd met iets nieuws voor mij: mondkapjes. Mijn eerste keer in een buitenlands park sinds het uitbreken van de coronacrisis en ik ben ook nog niet in Nederland met het OV geweest. In Klotten zijn mondkapjes verplicht in gebouwen (inclusief horeca, maar als je dan aan je tafeltje zit mag hij af), wachtrijen en attracties. Het moet maar. Overigens was ik erg te spreken over de discipline van mensen. Ik heb namelijk nergens echt een overtreding van deze regels gezien. Ik hoorde dat dit in andere Duitse parken wel anders is.
Het ingangsgebouw
Aan de andere kant van het gebouw mocht het mondkapje weer af en bleek dat er een verplichte looproute was. Tegen de klok in werden we eerst door het wildpark geleid. Omdat we toch eigenlijk eerst wilden gaan doen waar we voor kwamen, liepen we redelijk snel langs alle herten, bokken, zwijnen en beren en kwamen zo aan de achterkant van het park uit. Hier staan de drie grote attracties van het park: achtbaan Heiße Fahrt uit 2004, splash Zum Rittersturz uit 2012 en daaronder vanaf vandaag de nieuwe dark ride.
De achterkant van het complex
Iedereen die de afgelopen 16 jaar in Klotten is geweest, of foto's heeft bekeken van Heiße Fahrt (zoals deze bijvoorbeeld) weet dat onder de lifthill een complex stond in ruwbouw. Dit stond er dus al vanaf 2004 en het was toen de bedoeling dat het een vulkaan werd. In 2012 werd de onderste laag dus gebruikt voor Zum Rittersturz, maar de bovenste lagen bleven in ruwbouw. Had het park altijd het idee dat er een dark ride zou komen? Wie zal het weten. Het belangrijkste is denk ik dat hij er nu is. 🙂
Het complex van de voorkant. Met drie attracties rond hetzelfde gebouw oogt het wat druk...
Op naar waar we voor kwamen: Kunibert's Abenteuer. De dark ride is ontworpen en gerealiseerd door het Nederlandse Lagotronics Projects en gebruikt een ritsysteem van ART Engineering. De attractie verteld het verhaal van ridder Kunibert die door zijn moeder op een gevaarlijke missie gestuurd wordt om aan te tonen dat hij net zo onbevreesd is als zijn voorouders. Ondertussen bereiden zijn voorouders (en daarmee bedoel ik de spoken van echt al zijn voorouders) een feest voor zijn terugkomst voor. Het is een interactieve attractie waarin aan jou gevraagd wordt om door middel van een speciale lucifer alle kaarsen aan te steken. Dit is best grappig gedaan, want met iedere kaars die aan gaat, wordt de scene echt beter zichtbaar.
Het station met de karren van ART Engineering
De eerste scene bevat schilderijen die veranderen als je ze raakt. De rest van de attractie is niet meer met schermen (op het eind na) (foto door Luc)
De attractie is leuk. Met 60 meter een een ritduur van 2 minuten is hij alles behalve lang, maar de attractie heeft een origineel verhaal en leuke uitwerking. Het is een beetje jammer dat er maar weinig beweegt. De attractie bevat bijna alleen meer poppen en geen animatronics. De draaiende karen maken ook hier en daar bepaalde draaien die in mijn ogen andersom hadden moeten zijn. Je draait soms voorbij een scene die nog uit staat om eerst een scene aan de andere kant te bekijken, om vervolgens pas terug te komen bij de ander. Misschien worden dit soort dingen binnenkort nog gefinetuned. Ondanks dat is dit voor een park als Klotten een hele mooie attractie!
Zoef zoef
Na ons eerste rondje zijn we verder gegaan naar de achtbaan. Het was voor ons beide de eerste keer dat we in Klotten waren dus wij wilden wel een bingo halen. Heiße Fahrt is echt een leuke achtbaan. Zoals jullie vast wel weten is het een Gerstlauer Bobsled Coasters en van de vier die ik nu gedaan heb (Vilda Musen, Tiki Waka en Van Helsing's Factory) is dit de leukste. Het stuk van en na de neergaande spiraal is echt tof gedaan en die vier airtime heuveltjes die daarna komen vervelen echt niet. Deze doen we vandaag dus nog wel een keer, maar gezien dit de enige achtbaan van het park is: Bingo!
Hierna deden we Zum Rittersturz, een ABC splash ride. De attractie begint een verdieping lager dan Kunibert's Abenteuer waar na het station meteen een dark ride stukje begint. Als je het gebouw uit komt, rijdt de boot een verticale, draaiende lift op. Terwijl je omhoog gaat, draait de toren ook nog eens 180 graden, zodat je uit komt boven de splash. Vervolgens komt er een pre-dropje, heuveltje (waarop je vrij plotseling nog wat bij geremd wordt) en dan de grote drop. Onze boot zat goed vol, wat er voor zorgde dat we er best nat uit kwamen. Onze mondkapjes waren dus aan vervanging toe. Gelukkig hadden we allebei extra kapjes bij ons. Anyway, Zum Rittersturz is eveneens een toffe attractie.
De drop vanuit de wachtrij voor Kunibert
Stukje van de semi-dark ride
Speciaal voor de opening van Kunibert's Abenteuer had Klotten een soort middeleeuwse markt georganiseerd. Toen we daar op de heenweg al langs liepen, zagen we boven een van de tentjes het woord 'Flamkuchen' op een vlag staan. Voor ons was het dus wel duidelijk waar we gingen eten en namen dus een Flamkuchen voor de lunch. Vervolgens deden we nog een aantal rerides op Kunibert om te kijken of we de attractie een beetje goed konden vastleggen voor de website. Dit ging maar matig, maar uiteindelijk heb ik toch nog een leuk filmpje ervan kunnen maken (zie onderaan).
Flamkuchen!
We besloten door te lopen de rest van het park in. Het Freizeitpark van Klotten is voor de rest maar klein. Veel standaard Heege attracties, matjes glijbaan, Van Egdom waterglijbaan, draaimolentjes en een Zierer Jetski. De Jetski was daarvan de enige die we nog deden en daarmee hebben we over de hele dag 4 verschillende attracties gedaan.
De waterglijbaan (foto door Luc)
En natuurlijk de altijd leuke Jetski’s! (foto door Luc)
Bij de uitgang aangekomen wilden we terug het wildpark in om daar nog wat beter te kijken. Dit bleek door het eenrichtingsverkeer dus niet te kunnen. We konden wel het park verlaten, maar niet terug steken naar het wildpark. We moesten dus helemaal met de klok mee terug. Maar goed, dit deden we toch dan maar.
Het wildpark van Klotten is niet heel divers, maar een aantal verblijven zijn behoorlijk groot. Er zitten dan zeker bij de zwijnen en reeën vrij veel dieren in een verblijf, waardoor je toch niet hebt dat de dieren allemaal aan de achterkant van het verblijf zitten of zo. Dat maakt het wel leuk.
Deze dacht dat ik eten had (foto door Luc)
Deze bok had zichzelf goed gepositioneerd voor het eten
Naast reeën, bokken en zwijnen heeft het park ook roofdieren waar twee keer per dag demonstraties mee gegeven worden en een kleiner berenverblijf. Hier zaten twee beren, maar omdat die minder actief waren raakte we toch redelijk snel onze concentratie kwijt en liepen weer door.
De laatste keer dat ik beren zag, brachten ze Spare-ribs (foto door Luc)
Zoals eerder dus al te zien was, heeft Klotten echt een mooie locatie, op een berg aan de rand van een dal en heel bosrijk. Met andere woorden: een dierenpark met een paar attracties. Ben ik dan verwend als ik zeg dat ik een RMC mis? 😛
Het uitzicht aan de andere kant van het park
En daarmee eindigt zo’n dit report. Luc en ik deden nog een rondje Kunibert’s Abenteuer en eentje Heiße Fahrt en stapten daarna in de auto terug naar Nederland. Klotten is ons beide goed bevallen. Het is absoluut geen park waar je jaarlijks heen moet, maar een park waar je als pretpark fan prima een stop kunt maken op weg naar Europa Park of zo.
En om af te sluiten nog even de onride beelden van de dark ride (SPOILERS). Het was vrij lastig om alles erop te krijgen. Mijn camera had toch echt behoorlijk wat moeite met het scherpstellen in alle donkere scenes (voornamelijk de eindscene). Ik denk dat Luc en ik een stuk of 4 a 5 rondjes hebben moeten maken voordat alle scenes er goed genoeg op stonden. Anyway, enjoy!