- Maandag 29 juni: Fort Fun Abenteuerland
- Dinsdag 30 juni: Eisenach, Erlebnisrodelbahn Ruhla & Inselsberg Funpark
- Woensdag 1 juli: Freizeitpark Plohn
- Donderdag 2 juli: Dresden & Nationalpark Sächsische Schweiz
- Vrijdag 3 juli: Belantis & Kassel
Van Dale definieert het woord ‘rodelen’ als met een slee langs een helling naar beneden glijden. Het woord ‘achtbaan’ wordt dan weer uitgelegd als een attractie met open wagentjes die in bochten omhoog en omlaag rijden over een rail. Gezelligheid is volgens Van Dale ten slotte iets dat een huiselijk gevoel opwekt en knus is. Maar moeten we dat woordenboek gewoon geloven? Kloppen de beschrijvingen van deze drie zaken? Aan het begin van de zomervakantie zoek ik dat graag voor je uit. En als het over rodelen, achtbanen en gezelligheid gaat, dan haal ik mijn antwoorden best bij onze oosterburen. De Corona-Coaster-Rodel-und-Gemütlichkeit-Trip is begonnen.
Bijna iedereen heeft in 2020 reisplannen moeten aanpassen en ook de nabije toekomst is in onzekerheid gehuld. Doet dat pijn? Zeker weten. Ik had in april een rondje Kingda Ka moeten maken, ik zou in augustus Walt Disney World bezoeken en tijdens het najaar hoopte ik naar Californië te reizen. Jammer maar helaas… die vooruitzichten werden tot nader order in de koelkast geplaatst. Toch hoeven we niet eindeloos te treuren. Nu de Europese vrijetijdssector langzaamaan heropent, valt er dichter bij huis gelukkig ook een heleboel te beleven. Ik begin 2020 zelfs te beschouwen als het jaar van de Europese (her)ontdekking. Deze vijfdaagse tour door Duitsland bewijst bijvoorbeeld dat je geen duizenden kilometers moet vliegen om plezier te vinden. We ontdekken onder andere twee gezellige steden, vier leuke rodelbanen, drie nieuwe pretparken en een heleboel natuurschoon. Het grootste deel van de reis speelt zich in de oostelijke helft van Duitsland af, maar op dag één bezoeken we alvast een middelgroot pretpark onderweg: Fort Fun Abenteuerland.
Fort Fun ligt nabij het plaatsje Wasserfall en dat is op maandagochtend best een toepasselijke naam. Wanneer we rond elf uur op de parkeerplaats arriveren, valt het water inderdaad met bakken uit de hemel. Onze weer-app belooft echter beterschap en die komt er vlugger dan verwacht. Tien minuten later klaart de hemel namelijk op en vanaf dan mogen we genieten van een frisse, maar zonnige zomerdag. Een zomerdag die we overigens starten met een eerste portie rodelplezier. Fort Fun heeft met Trapper Slider een behoorlijk stevige Alpine Coaster in huis. Het ding is maar liefst 1,3 kilometer lang en hij bereikt bovendien een imposante hoogte. De rit is pijlsnel wanneer je nauwelijks de rem gebruikt, al toont de gemiddelde bezoeker helaas weinig durf op deze attractie. Gevolg: halverwege de track beland ik achter mijn tergend trage voorliggers en dat haalt de funwaarde van Trapper Slider drastisch omlaag. Desondanks is dit wel een van de spectaculairste Alpine Coasters die ik al deed. Het baanverloop is afwisselend en de rit duurt best lang. Gewoon even duimen dat je voorliggers geen bangeriken zijn… en dat je rugzak niet gestolen werd uit die onbewaakte bagageopslag. Een gratis kluisje zou ik van harte appreciëren.
Alpine Coasters horen op een berg thuis. De mensen van Bellewaerde hebben dat niet helemaal begrepen, maar in Fort Fun lukte het duidelijk wel. De unieke locatie van dit park helpt natuurlijk een handje. Fort Fun ligt in een vallei, tussen enkele steile bergflanken. Trapper Slider is overigens niet de enige ride die gebruik maakt van het heuvelachtige landschap. Je vindt hier ook een stoeltjeslift (die momenteel helaas buiten gebruik is) en een unieke vliegmachine met de naam Wild Eagle. Deze attractie kost weliswaar twee euro extra, maar ik kan me voorstellen dat de ervaring bijzonder is. Tot slot is er ook nog Big Wheel, een reuzenrad dat dankzij z’n verhoogde locatie erg knappe uitzichten op de wijde omgeving van Fort Fun genereert.
Volgens Coaster-Count heeft Fort Fun vier achtbanen in huis, maar verwacht daar alsjeblieft geen wonderen van. De helft daarvan is namelijk puur creditmateriaal zonder bijzonderheden. SpeedSnake Free en Marienkäferbahn zijn respectievelijk een Vekoma Whirlwind en een Zierer Tivoli Large. Met hun 38 en 34 dienstjaren zijn het allebei oude knarren, maar ik moet toegeven dat ze beiden in goeie staat zijn. SpeedSnake werd in 2017 bijvoorbeeld voorzien van comfortabele treinen met heupbeugels, zijn kleurstelling oogt fris en de ritervaring is aangenaam. Marienkäferbahn schuurt (net zoals zijn soortgenoten) wat moeizamer over de baan, maar de rijke bebossing zorgt voor geslaagde near-misses tijdens de rit.
Fort Fun heeft geen gebrek aan familieattracties. Je vindt hier onder andere een zweefmolen, een 4D-ride met laserpistolen, een tractorbaan en de oogstrelende Rocky Mountain Rallye. Bij deze Autopia-achtige rondrit mogen we zelf gas geven en het landschap rondom de ride is prachtig. Het is geen verrassing dat hier vaak wachtrijen ontstaan, maar het is wel enigszins verrassend dat er in die wachtrijen weinig of niks te merken is van de coronamaatregelen. Dat is niet te wijten aan Fort Fun; zij deden immers moeite om veiligheidsmarkeringen aan te brengen. De gemiddelde bezoeker van dit park lijkt echter nooit van het coronavirus gehoord te hebben. Ik zie bijna uitsluitend mondmaskers bij het personeel en anderhalve meter afstand houden, dat lijkt hier een utopie. Dit geldt trouwens niet enkel in Fort Fun. Tijdens de komende dagen zullen we in andere pretparken een gelijkaardige lakse houding opmerken… en dat maakt me toch een beetje bezorgd.
Ik vertelde al dat Fort Fun in het dorp Wasserfall ligt. Logischerwijs vind je nabij dat dorp een echte waterval, maar wij stellen ons vandaag tevreden met de nageaapte versies binnen de parkgrenzen. Die fake watervallen vinden we bij Wild River en Los Rápidos, waterattracties die stuk voor stuk imposanter zijn dan ik verwachtte. Bij de boomstammenbaan valt het schitterende groen positief op, terwijl Los Rápidos dan weer veel kracht put uit de geslaagde Mexicaanse decoratie. Het uiterlijk van deze 25 jaar oude rapid river werd recent aanzienlijk opgefrist en het resultaat daarvan mag gezien worden. Doorweekte kleding levert Los Rápidos (in tegenstelling tot Wild River) niet op, maar het is wel de mooiste ride in het aanbod van Fort Fun. Mis ‘m niet.
Ik ben geen fan van misselijkmakende draaimolens. Kotsmachines als Thunderbirds en de overdekte Dark Raver sla ik dus met plezier over. En aangezien ook de kinderattracties rondom het indoor-gedeelte Fort Fun L.A.B.S. duidelijk niet op mij gericht zijn, zit ons rondje door het park er bijna op. De laatste attractie die we vandaag bezoeken, is Devil’s Mine. Deze coaster staat vlak naast de parkingang en het is duidelijk de sterkst gethematiseerde achtbaan in het aanbod. Dankzij de grillig gevormde rotsformatie en het charmante mijngebouw zou je zelfs vergeten dat dit maar een Junior Coaster van Vekoma is. Er is trouwens nog meer: de wachtruimte is ingericht als een duister funhouse en de rit start met een fijn stukje dark ride. Ik wil niet beweren dat Devil’s Mine de perfectie benadert (daarvoor is de lay-out gewoonweg te lomp en bruut), maar voor een middelgroot park als Fort Fun is dit een heuse topper. Tip voor de professionals: wanneer je op de laatste rij plaatsneemt, levert de eerste afdaling heel wat airtime.
Ondanks het feit dat de schoolvakantie in deze regio reeds begonnen is, konden we in alle rust van Fort Fun genieten. Er waren amper wachtrijen en het weer was bovendien heerlijk. Ideale omstandigheden voor een eerste bezoek aan dit schattige amusementspark, dus. En Fort Fun stelde zeker niet teleur. Men heeft een gebalanceerd attractieaanbod, vele parkgedeelten zijn uitstekend gedecoreerd en de prijzen voor horeca zijn correct. Dit is uiteraard geen pretpark dat op het niveau van Europa-Park, Phantasialand of Hansa-Park meespeelt: het is kleinschaliger en een echte topattractie ontbreekt. Ga hier dus alsjeblieft niet drie à vier uur voor in de wagen zitten, want dat is Fort Fun niet waard. Ligt Wasserfall echter op de route naar een andere bestemming? Dan is dit een mooie tussenstop.
Ook voor ons fungeert Fort Fun als een tussenstop richting Oost-Duitsland. Onze honger naar coasters, rodelbanen und Gemütlichkeit is namelijk nog lang niet gestild. Morgen gaan we rodelen in de omgeving van het pittoreske Eisenach, een dag later verkennen we het legendarische Freizeitpark Plohn en vervolgens gaan we hiken in het Nationaal Park Sächsische Schweiz, op de grens met Tsjechië. Om het helemaal compleet te maken, gaan we aanstaande vrijdag ook ein-de-lijk ontdekken wat er in die iconische piramide van Belantis te zien valt. Heel veel dingen om naar uit te kijken, als je het mij vraagt.
Wordt vervolgd