Weinig mensen weten dat ik van oorsprong mijn hobby begonnen ben op de kermissen in 2005. Pas eind 2007 nam ik mijn eerste Winter Efteling abonnement. Ik heb 3 seizoenen op de kermis gewerkt en daardoor blijf ik altijd een zwak hebben voor het bijzondere kermiswereldje. Anno 2019 bezocht ik nog circa 10 kermissen per jaar waarvan 1 tot 3 Duitse kermissen. De Duitse kermis is op afstand de leukste in de wereld: de sfeer, de horeca en de grootsheid van de attracties zijn daar imposant en dik in orde. Dit jaar verpeste het COVID19 virus het hele kermisseizoen daar. Waar in Nederland vanaf 1 juli kermissen weer open mogen, is in Duitsland dit uitgesteld tot minimaal november. Daardoor zijn er een aantal "kermispretparken" georganiseerd. De beste van de 3 (in mijn ogen) was Fundomio, en daarom vertrokken we op een regenachtige zondagochtend om 8:30 richting Dortmund.
Toen we rond 10:15 bij de Messe aankwamen deden we er een half uur over om de "officiële" parkeerplaats te vinden. Het was allemaal erg onduidelijk aangegeven vanaf de snelweg. Extra borden zouden veel kunnen toevoegen. Na een aantal mensen aangesproken te hebben kwamen we aan bij de officiële parkeerplaats. Daar zat een aardige man die ons letterlijk verwees naar een straatparkeerplaats zodat we 5 euro konden besparen. Goede service! Na 5 minuten lopen scanden we onze QR codes bij de entree en kwamen we op een bijzonder leeg en nat plein:
Voor 34 euro konden we 11 uur gebruik maken van alle kermisattracties. Daarbij moesten we in de wachtrijen en in de attracties een mondkapje dragen. Op de paden was het gelukkig niet verplicht. Mijn vriendin was erg bang dat ze dat niet zou volhouden, maar het viel uiteindelijk reuze mee. Ik was bang dat het te rustig zou worden om een sfeervolle dag te kunnen ervaren, maar later op de middag ontstond een gezellige drukte en best een goede sfeer (voor een afgelegen terrein).
De eerste attractie die wij deden was de Laser Pix. Ik heb deze in Düsseldorf en Tilburg ook al gedaan en wist wat mij te wachten stond. Het personeel hier was bijzonder vrolijk en vriendelijk en de attractie zelf blijft een uniek iets op de kermis. We hebben deze in totaal 4x gedaan. Dit was 1 van de attracties die 's middags soms best een lange wachtrij kon hebben.
Na de Laser Pix ging ik in de Shocker en de Wellenflug. De Shocker is het slechtste spookhuis wat ik heb mogen ervaren op de Duitse kermis. Er zaten weinig goede scénes in en voor mijn gevoel was er best veel kapot. De Wellenflug gaf een "pretparkrit" met alleen vol gas boven draaien. Jammer, want andere attracties deden over het algemeen meer moeite qua variatie in de rit.
Na dit pleintje besloot ik om de Konga en de Apollo 13 nog even over te slaan. Het motregende nog en ik weet uit ervaring dat een Booster Maxxx en KMG XXL met motregen geen ideale combinatie zijn. Een Muziek Express echter wel! Deze deed ook behoorlijk zijn best met een lange, gevarieerde rit en soms een kleine lichtshow met rook erbij. Het was wel jammer dat deze niet achteruit draaide (al doet de Disco Jet dat volgens mij nooit).
Het werd drukker en gezelliger op het terrein toen het weer opklaarde. Dit resulteerde ook al snel in kleine wachtrijen bij sommige attracties. Gelukkig stond er voor de nostalgische zweef rond etenstijd even geen wachtrij en kon ik schaamteloos ook dit prachtige oude pareltje meepakken.
Na de zweef moesten we een sfeerloos straatje vol palmbomen doorlopen. De bedoeling was dat de palmbomen moesten zorgen voor eenrichtingsverkeer, maar omdat iedereen links moest lopen i.p.v. rechts hielden weinig bezoekers zich hieraan. Hopelijk draaien ze dit nog om zodat het veel logischer is.
Op het afgelegen pleintje achter deze lange laan stond letterlijk een goede dorpskermis: de Poseidon wildwaterbaan (1x gedaan want die was echt nat!), de Break Dance (met erg goede, gevarieerde ritten), de Fun House (slechtste in zijn soort omdat er enorm weinig hindernissen in zaten), de kinderachtbaan (gedaan voor de bingo) en de Voodoo Jumper. De Voodoo Jumper is normaal gesproken op de kermis mijn favoriete jumper, maar hier gaf hij een erg zwakke, korte rit weg. De vlammenwerper in het midden stond wel aangesloten, maar tijdens mijn 3 rondjes heb ik hem niet zien afgaan. Jammer!
De Voodoo Jumper had trouwens de hele dag een wachtrij. Hij draaide op halve capaciteit en daardoor stond je soms 2 a 3 rondes te wachten. Wanneer er een wachtrij stond waren de ritten amper een minuut. Zonder wachtrij waren ze anderhalve minuut tot 2 minuten. Erg kort dus!
Na de Voodoo Jumper besloten we van de Duitse horeca te genieten. De Currywurst moest betaald worden met Fundomio muntjes en die kon je vrijwel overal op het terrein krijgen. Er stonden ook een paar mobiele pinautomaten, maar neem zoveel mogelijk contant geld mee als je hierheen gaat! De Currywurst smaakte zoals gewoonlijk goddelijk.
Met een volle buik besloten we verder te lopen richting het laatste pleintje. Onderweg deden we het reuzenrad en de Wilde Maus XXL. De Wilde Maus had soms ook een erg lange wachtrij met maar 3 gondels op de baan. Gelukkig hebben we rond etenstijd en in de avond hem toch een paar keer kunnen doen.
Na de Wilde Maus liepen we naar de glijbaan en de Hangover Tower. De hele dag was de glijbaan veel meer in trek dan een freefall toren. Sowieso lag dit gedeelte wat afgelegen en was het daarom erg leeg. Het hielp ook niet mee dat de Hangover alle special effects uit had en een simpele droptoren was geworden. Een gemiste kans, want dat maakte deze droptoren leuker dan zijn broertjes!
Ondertussen was het al een stuk later en droger, dus besloten we de Konga en de Booster Maxxx te gaan doen. Onderweg kwamen we een nostalgische parel tegen: de 1001 nacht. Een Weber tapijtje die nog voor het Huss tijdperk is gebouwd. De attractie is bijzonder goed onderhouden en de rit was erg prettig en lang. Ook hier stond soms een rijtje.
Toen werd het tijd voor de 2 toppers van dit kermispretpark: de Konga en de Booster Maxxx. Beiden van dezelfde eigenaar. De Konga schokte behoorlijk (dat lijken alle KMG XXL's te doen na een paar jaar) maar gaf een prima ritje weg. Wel veel korter dan normaal en met een anticlimax op het einde (hard draaien vlak voor het einde zodat je denkt dat je nog een keer omhoog gaat). De Apollo 13 Booster Maxxx gaf een korte rit op 1 snelheid weg, maar draaide wel beide kanten op. Het personeel hier was helaas niet zo vriendelijk als bij de meeste andere attracties...
Na deze 2 attracties meermaals gedaan te hebben werd het tijd voor de laatste grote attractie: de Twister. Hoe leuk ik oude attracties ook vind, dit type heeft me altijd weinig kunnen boeien. Hij draaide wel relatief hard, maar het gepiep en gekraak van de scharnieren stoorden een beetje mijn ritervaring.
Hierna deden we nog vele rerides en liepen we rustig over alle pleinen en genoten we van een Slushpuppie en een lekkere grote Langos met Nutella. In de avond bleven we ook nog de nodige rondjes zitten in de autoscooter welke gewoon op de kermisstand draaide. De New Yorkjes hebben een Driftmodus waardoor je heerlijk door de bochten kunt glijden. Prima vermaak en de zaak zat ook elke rit vrijwel helemaal vol!
Conclusie:
Fundomio was een zalige ervaring voor 34 euro. We hebben 46 attractieritjes kunnen doen in 9 uur tijd en de ontspannen muziek (op het themaliedje elke 20 minuten na) was een verademing met de muziek die je normaal op een kermis hoort. Ik heb 3 soortgelijke evenementen meegemaakt: City of Fun in Amsterdam (uitgestorven en geflopt), Funfair Boulevard 2 in Den Bosch (redelijk druk maar geen all you can ride) en het kermispretpark in Amersfoort in 2009. Deze laatste bleek rendabel te zijn na 2 tegenvallende weekenden. De tijden zijn inmiddels veranderd en ik merk dat mensen behoefte hebben naar vermaak. Fundomio kan die behoefte prima vervullen, ondanks het mondkapje en de capaciteit van de attracties. Een evenement als dit moet groeien en gezien de drukte op het eerste weekend kan dit nog best een succes worden. Dit succes is volledig afhankelijk van het adverteren, social media en mond-op-mond reclame. Als ze de laatste puntjes op de i zetten, komt het helemaal goed. Ik hoop wel dat sommige exploitanten hun ritten iets beter maken, want een Booster Maxxx in een normaal pretpark geeft zelfs langere ritten dan de Booster Maxx hier. Dit geldt ook voor de Jumper, Konga en de Hangover.