Extraxyz Maverick? Battlestar Galactica? Lightning Rod? Snap niet zo goed hoe dit 12 jaar later nog gepatenteerd kan worden.
Als ik het zo zie, werkt dit systeem heel anders als een LSM/LIM lancering, maar ik zie de meerwaarde nog niet echt (hopelijk verbluft Disney mij als het ergens toegepast is).
Dit is zoals ik het patent lees (en correct me if I'm wrong):
Waarbij LIM/LSM werkt met elektromagnetisme, gebruikt dit systeem permanente magneten en heeft dus geen plotselinge impuls van een groot vermogen nodig. Er is nog steeds een ketting waar metalen vinnen op zitten. Deze schuiven onder de kar door, waar permanente magneten op zitten. Door het natuurkundige verschijnsel van Eddy Currents (in het Nederlands wervelstromen), ontstaat er magnetische frictie en wordt de trein dus meegetrokken. Om dit voor elkaar te krijgen moet de ketting een behoorlijk grotere snelheid hebben dan dat de trein zal gaan.
Het voordeel hiervan is dus dat een ketting aandrijven een stuk goedkoper is dan een LSM/LIM lancering. Voor de magnetische werking van het systeem is immers geen stroom meer nodig. Het is dus wel innoverend. Als het puur om de smoothness gaat, zoals het artikel suggereert, had Disney ook een LSM hill kunnen toepassen, maar misschien is de ontwikkeling hiervan op de lange termijn wel goedkoper dan die optie?