JeepeeB Vraag ik mij wel af, ik heb de indruk dat veel huizen in de US van hout zijn, bij jou weten is dat ook zo en is daar een reden voor?
Dit klopt wel. Dat is deels een kostenverhaal en deels beschikbare materialen. Toen Amerika door de pioniers werd verdeeld was dat vaak "eerst komt, eerst maalt" en dan ga je niet op bakstenen wachten. Er zijn meer stenen huizen hier dan je denkt, maar vooral historische huizen en nieuwe huizen zijn hout. Wij kochten heel bewust een historisch houten huis, omdat we houten nieuwbouw kwalitatief vaak onder de maat vinden. Dit huis staat op stenen fundering met meter-dikke muren in de kelder. Beetje goed onderhoud en eens per zes maanden checken en mocht er dan iets vervangen worden is dat zo gebeurd.
Bonus: het is makkelijker herbouwen als er een tornado over de toko trekt en veel mensen zien liever hout versplinteren dan dat bakstenen als projectielen worden gelanceerd. Nu komen tornado's in Michigan relatief weinig voor, maar het kan gebeuren.
Steven Ik zie inderdaad nog wel wat werk in het houtwerk, hopelijk niet teveel rot e.d...
Uit de inspectie bleek geen rot. Dat is geen garantie dat 't er niet hier en daar is, maar het huis is recent nog grotendeels gerenoveerd (inclusief alle muren, vloeren en plafonds uit elkaar gehaald voor vervanging waar nodig) en vooral het dak en onderliggende structuur waren in zeer goede staat voor de leeftijd. Mijn vrouw komt ook nog eens uit een gezin van meerdere generaties houtwerkers (ze bouwt zelf als hobby af en toe meubels) en haar vader bouwde (uiteraard ook van hout) hun eigen huis in de jaren '70. Dus ik heb de expertise al aan tafel zitten mocht er iets mis zijn.
Ik had een hal of gang, eventueel aan de achterzijde, ook wel fijn gevonden. Het huis waar ons bod 't niet werd had dat wel, maar dit soort historische oudere woningen helaas niet. Kleinigheidje hoor.