Voor wie het vergeten was, afgelopen zondag was de 25ste verjaardag van Space Mountain in Parijs.
Dit is door het park zelf gevierd met twee video’s over de attractie.

Het Twitter account outsidears weet een bijzonder leuk nieuwtje te vertellen. Schijnbaar is het resort bezig met een nieuwe verhaal voor de attractie, gebaseerd op het origineel.

On May 31, 2020, Space Mountain should have celebrated its 25 candles with great fanfare. Indeed, the teams have been working for several months on a new version, Space Mountain, directly inspired by the original attraction.

The inauguration should have been today, but the health crisis and the closure of the resort decided otherwise. Still hope to be able to discover this new version quickly!

ik zou dit echt geweldig nieuws vinden als het daadwerkelijk gebeurd!

Wauw!! Dat zou toch wel echt een goed cadeautje zijn, hoeveel beter Hyperspace toch is tegenover Mission: 2 voelt het Star Wars toch echt als een seasonal overlay.

Wat betreft de boel weer omgooien naar het nieuwe ‘origineel’ verhaal zal dat denk ik wel meevallen, veel techniek is weer naar deze tijd vervangen tijdens de grote onderhoudsbeurt en bovendien zijn de nieuwe treinen al strak in pak klaar voor het originele thema!

Veel theming hangt er nog van De La Terre à La Lune zoals de rotsen, die met Hyperspace worden gebruikt door middel van projecties. En natuurlijk is de Brakerun nog gethemed maar staan daar de lampjes simpelweg uit. Al is de Blue Moon mining company wel al een poos geleden vertrokken 😉

Zoals je ziet hangt er nog wel wat rotswerk in de lucht. Fotootjes van een Franse site Spacemountain.fr

Hoog tijd om terug te keren naar de sfeer en inspiratie rond Jules Verne. Dat maakte de attractie uniek, dat past bij Parijs en er komt straks al een mooi toegewijd stukje Star Wars in de Studios. #BrengJulesTerug 😉

Hoe goed de muziek ook was, ik ben altijd een beetje bang dat men iets te romantisch terug kijkt naar die oude Space Mountain.... En dat het keihard tegen gaat vallen.

Noem mij weer een cultuurbarbaar; maar ik vond de Star Wars overlay wel echt tof.

Tja, ik heb het origineel nooit kunnen doen, alleen de Hyperspace Mountain overlay. Ben benieuwd naar een eventuele update!

Eftelflags Kijk, het is dus maar goed dat het een verhaal is geinspireerd op het origineel, het orgineel zal niet terug komen.

Hyperspace Mountain is niet slecht, sterker nog, hij is beter dan Mission 2 op elk vlak. Maar de baan heeft weer zijn normale verhaal nodig zoals het was bedoelt aan het begin. Iets, gebaseerd op Jules Verne.

Persoonlijk hoop ik dat Tom Fitzgerald de kinetische energy in het gebied terug brengt van de Colombiad, want dat mis ik soms echt wel als ik daar rondloop.

De originele versie heb ik ook nooit kunnen doen, alleen hyperspace mountain, maar van alles wat ik heb gezien is het toch de originele versie die mij het meest nieuwsgierig maakt.

Nu is het wel wat Eftelflags zegt dat men misschien iets te romantisch naar de originele versie kijkt mede doordat die er niet meer is en alle andere versies qua sfeer minder is geworden. Maar het geeft wel aan hoe enorm goed de sfeer van de originele versie gewaardeerd werd en het zou enorm gaaf zijn als Disney deze oorspronkelijke sfeer laat terugkeren in een nieuw en modern jasje.

Plus denk ik dat veel mensen vooral terug verlangen naar de oorspronkelijke muziek waarvan ik hoop dat deze dus ook terugkeert, al ben ik wel benieuwd hoe ze dat gaan doen met de launch sequence die in de 1e versie wel heel lang duurde (en daardoor nog wel invloed kan hebben op de capaciteit)

Het is ook wel tijd voor de 'tijdelijke' Star Wars Overlay om opgeruimd te worden.
    Ik heb hem zelf nooit gedaan en lees er ook wel positieve dingen over. Maar Star Wars past zo niet in het prachtige Jules Verne gebouw.

Mission 2 was absoluut geen verbetering van het oorspronkelijke verhaal. Jules Verne verhaal is gewoon erg goed. Dus als daar een verbetering op komt is dat prima. Het hele gebied is zoveel aangepast dat van Jules Verne weinig is overgebleven. Ook de gehele wachtrij is leeg gehaald.. Hoop wel dat de wachtrij weer open gemaakt wordt zodat je weer een gedeelte van de baan ziet.
    De Star Wars is erg tof als Star Wars fan maar is prima als tijdelijk iets.

Vanuit marketingstandpunt heb ik de overlay altijd wel begrepen, maar het is nu toch echt wel tijd om het origineel of iets dat erbij aanleunt terug te brengen. Discoveryland is origineel zo mooi.

Ik heb niet zo veel nostalgische gevoelens bij de oorspronkelijke aankleding maar wel bij de muziek van de eerste versie. Die mag van mij zo terug.

Het Jules Verne thema past natuurlijk veel beter bij de achtbaan, zo is die ontworpen en zo is het bedoeld door de imagineers. Dus elke stap terug naar het origineel lijkt mij heel erg waardevol. Al die overlays en verandering van thema hebben deze baan geen goed gedaan.

De eerste versie heb ik nooit gedaan dus daar kan ik helaas niet over oordelen. Wel vind ik, los van of het thema past in het gebied, de huidige Hyperspace Mountain echt een dijk van een achtbaan. Toffe effecten, een enorm goede soundtrack en een indrukwekkende beleving. Hyperspace overstijgt voor mij persoonlijk Mission 2 in alle opzichten.

In theorie zouden ze in Parijs, net als in Anaheim, met 1 druk op de knop het thema kunnen veranderen dacht ik. De onboard audio, instellingen van de effecten en projecties zijn wat momenteel de rit maakt en dat is allemaal digitaal. Ik vind het enorm tof dat ze in Anaheim gedurende het jaar zowel de originele, Hyperspace en Ghost Galaxy versie hebben draaien. Laat dat ook maar naar Parijs komen 😃 Al moeten ze het in Parijs natuurlijk een stuk minder hebben van herhaalbezoek, maar voordat er een nieuwe Star Wars attractie in het resort staat zijn we al heeeeeel veel verder.

Een vernieuwing is altijd tof dus laat maar komen! Hopelijk wordt dit gerucht waarheid 🙌

Dit gerucht maakt mijn dag! Ik vond Mission 2 in 2008 al echt helemaal tegek, ook de soundtrack was echt super! Tof als er weer iets origineels naar Parijs komt, als ze de kwaliteit van effecten kunnen handhaven van Hyperspace komt het helemaal goed.

een maand later

Om het gerucht tot dusver te ontkrachten. Vandaag is Disney weer open voor abohouders, en SpaceMountain draait nog steeds als Hyperspace Mountain.

Noujah, ik zou het niet ontkrachten noemen, eerder nog niet gebeurd. 🙂